2014-09-28

2014-09-25

Borde skämmas

Ja, det borde jag verkligen.

 Skrev ett så fint ilägg igår om att börja leva sundare med hjälp av en kombo av Paleo och LCHF. Tror jag skulle må bra av det.

 Varför har jag då precis kokat makaroner till mig och Martin?

Det enda bra:iga med detta är väl att jag äter en stekt lax till detta. Vi blev sena på det idag. Tänkte börja laga middag redan vid 17 men så fick Martin för sig att han skulle börja måla taket i badrummet och jag kommoden vi har köpt. (Vi är mitt uppe i en ofrivillig låååångdragen badrumsrenovering. Renoveringen i sig var inte ofrivillig utan att den blev långdragen hehe.) Så blev maten som den blev. Jag är ju vegetarian så jag äter inte kött. (Egentligen är jag väl Pescaterian eftersom jag äter firre men vem orkar förklara ingånde när folk frågar? :-))

 Kan lika gärna erkänna när jag ändå är igång att det ENDA jag ätit på hela dagen fram till middagen vi ska äta nu är 2 sketna rostmackor. Rasker om ni vet vad det är för bröd. En stund efter det så mådde jag ju som väntat... kul med en Paleoblogg där man obviously inte äter Paleo haha. Jag är egentligen inte ursäktad så varför skriva att jag ursäktar mig med att jag börjar långsamt?

Igår blev det iaf LCHF... Sojabitar i en mix av allt möjligt. Recept kommer i ett senare inlägg. Det var iaf mycket mycket gott! Till detta åt jag bara lite lite ris (avvänjning på G) men jag blev mätt!

Och ett glas vin till :-) Inte varje dag. Gott var det iaf!

The feeling :-)



Denna känslan känner väl vi alla igen :-) 

Nystart :-)



Har beslutat mig för att blogga på annan adress nu än min vanliga, där jag f.ö. Inte bloggat på över ett halvår ändå. 

Denna bloggen kommer handla om sunt leverne kort och gott. Ja, och mig då förstås. Jag har beslutat mig för att prova nåt annorlunda i livet för att se vilka annorlunda resultat jag får. Nämligen Paleokost varvat med min version av LCHF. Jag kommer inte köra nån strikt variant för det är inte jag. Jag anser att sånt bara skapar stress och en massa förvirring. Man gör det som känns bäst för en själv. Har man bara grunderna klart för sig i respektive kostval så kan man "freestyla" hur man vill och ändå uppnå gott resultat med sitt sätt att äta. Tror jag i alla fall. 

För egen del så märker jag att jag blir rent slö och håglös efter en kolhydratstinn måltid. Och ofta har jag märkt på sistone att jag efter att ha ätit mina älskade mackor med smör och marmelad (ja, jag vet, det är så stört så det finns inte) får en stressande känsla i både mage och bröst. En oro i kroppen, en känsla av att jag är jäktad fastän jag verkligen inte är det. Precis som att man har jättekass kondis, vilket jag ju iofs har just nu 😜 men den är inte så dålig att jag blir trött av att bara resa mig från bordet eller typ dammsuga eller så... 
Men jag märker även att mina leder har börjat ta stryk. Jag känner av ledsmärtor och andra småkrämpor på ett helt annat sätt nu än jag gjorde förr. Jag har börjat tänka mkt på inflammationer i lederna osv den senaste tiden. Vilken stryk kroppen kan ta av att helt enkelt äta fel mat. Det... och inaktivitet och stillasittande i kombination 😞 Not so good!! 
Jag kämpar mot kolhydratsug och sött precis hela tiden och jag har äntligen fattat att jag drivs så starkt av mitt sug. Efter middagen idag (där jag tyvärr åt lite ris) så en stund efter så säger jag till min sambo: -"Åh vad jag är sugen på nåt sött. Om man inte skulle ta och baka några nyttiga kärleksmums?". Nyttiga kärleksmums? Jorå tjena... Ehh... Hallå? Carro! Du har precis ätit MIDDAG!! Jag var mätt men ändå hade jag suget efter nåt sött. Just detta suget. Men samtidigt så vill jag heller inte sluta med sötsaker men känner starkt att ska jag äta det öht så får det bli vid valda tillfällen eller om jag bakar hemma så använder jag substitut som Sukrin, kokossocker, stevia, sötrix m.m. osv. Har inte använt vanligt socker i kaffe på flera år utan där blir det honung istället t.ex. Så honung är ju också ett bra val i paleokosten. Men sen är det ju inte bara sötningsmedel som man måste tänka på utan även gluten och i vissa fall mejerier också som man kan behöva finna substitut för. Jag kommer som sagt inte vara strikt utan tror mer på en 85-15% eller 80-20% fördelning. Det är ju inte undantagen som gör hälsan utan hur man lever i stort den större delen av tiden. 

Kommer posta lite mer viktrelaterande info längre fram. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...