2015-07-28

LCHF-cokladbollar



För en tid sedan så gjorde jag dessa goa chokladbollar. Jag vet inte men jag tror de är LCHF-anpassadde. Receptet kommer i nästa inlägg.

När jag gör bakverk eller som i detta fallet nåt "enkelt" så vill jag, eller kravet från min sida, är att det ska smaka så näääära det bara går till det ursprungliga. Varför är det så när man ändå inte ska äta socker och sött? Jo, för att det är det man är van vid och ska jag äta nåt sött överhuvudtaget så ska det fantamig smaka GOTT!! Och kännas som att det är värt att stoppa i sig. 

Även om en kaka är nyttig - smakar den inte gott eller iaf påminner om det traditionella - ja då kan det kvitta att äta sött anser jag. Då kan man lika gärna tugga ett tuggummi (sockerfritt såklart) för att bli av med det värsta suget. 

Iaf...  Inom LCHF har jag läst att man iband använder Fibrex. Jag har den grova sorten hemma men den finns ju även som strömald. Vilket jag nog kommer prova nästa gång. Produkt: Fibrex

Men denna gången när jag gjorde dessa chokaldbollar så ville jag gärna ha samma känsla och textur som havregrynen ger så då blev det grovmalen. Självklart kan man ju ha i havregryn (glutenfria) istället för Fibrex (men ha i Sötrix, Sukrin, honung istället och INTE vitt socker) men då ska du nog ha nått din målvikt, vara nära den eller ha sån pass kontroll över ditt sötsug att du inte trillar dit. Det gäller ju sötman överlag.

Lite info hämtat från Finaxglutenfritt.se"
Fibrex är ett glutenfritt, torkat fiber som kommer från sockerbetor. Det har ingen smak och används särskilt till glutenfri bakning eftersom det gör brödet saftigare och ger längre hållbarhet. Fibrex är också en perfekt ingrediens vid matlagning för att få extra fiberinnehåll i exempelvis färsrätter, soppor och panering. Användning: Tillsätt ca 3 msk Finax Fibrex och 1 dl extra vatten per 450 g mjöl."

Hämtat från Dansukker.se
Fibrex är en kostfiber, gjord av betfiber. Fibrex är naturligt fri från gluten och är därför en självklar fiberkälla för glutenintoleranta! Dess höga, vattenhållande förmåga gör Fibrex till en utmärkt råvara i baknings- och matlagningssammanhang. Bröd får förlängd hållbarhet. Färsrätter blir saftigare och godare. Blanda Fibrex i din müsli och få ett högre kostfiberinnehåll..


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...