2007-09-17

Thailändsk kycklinggryta

Har precis gjort en SKITGOD kycklinggryta! Och det roligaste av allt är att jag hittade på den själv. Det finns säkert likadana nån annanstans men hursom så blev det så här. Nu är det så att jag är lite nojig över vad det gäller att steka kyckling så jag låter alltid kycklingen stå inne lite längre än vad som rekommenderas. Kvittar om det gäller ugnsbakning eller att den ska sjuda i en gryta. Bättre att vara på den säkra sidan eller hur? =)

image1103

CAROLINES THAILÄNDSKA KYCKLINGGRYTA
(Ja, jag tycker den är lite thailändsk hihi)
5-6 portioner kanske =)

Ingredienser:
3-4 kycklingfiléer, skurna i bitar
3 morötter, slantade
1 halv grön paprika (men du kan ta vilka paprikor du vill), hackad
1 liten gul paprika, hackad
1 gul lök (kan ta röd oxå om du vill), hackad
5-6 cm purjolök, hackad
3 klyftor vitlök, pressad
1 burk kokosmjölk light
2-3 msk flytande oxfond (min var nästan slut idag så jag tog det lilla som var kvar i den och hällde i ca 1 dl vatten och skakade om haha) Annars om ni har, ta 3 msk fond och 1 dl vatten och rör om.
2-3 tsk Heinz Barbacue Sauce
Aromat, paprikakrydda samt grillkrydda att krydda filéerna med.
1 tsk colloritsoya (soya som färgar såser)

SÅ HÄR GÖR DU

1. Förbered grönsakerna, slanta morötterna, hacka löken, purjolöken och paprikorna.
2. Skär kycklingfiléerna i bitar och krydda med kryddorna.
3. Fräs kycklingen i en vanlig wokpanna (men vilken gryta som helst går nog bra) tills dom får färg.
4. Tillsätt löken, purjolöken och paprikan och rör om. Låt puttra lite ca 5 min.
5. Tillsätt morötterna och rör om.
6. Häll i oxfonden + vatten samt Heinz Barbacue Sauce och rör om.
7. Tillsätt kokosmjölken + lite colloritsoya för färgens skull.
8. Låt stå och puttra medans riset kokas ca 25-30 min.

Servera med jasminris (råris eller fullkornsris för ett nyttigare alt.) och en god sallad!

image1105
Lite fattig sallad men jag orkade inte ställa mig och göra en hehe.

SMAKLIG MÅLTID!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...