Visar inlägg med etikett Hälsa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hälsa. Visa alla inlägg

2017-01-03

Nytt år, nya planer



Ja då var det 2017 nu då. God fortsättning till alla er där ute!

Känner att jag både vill och behöver skriva lite dagbok igen.
Jag gillar det här när man liksom kan börja om lite på nytt igen... det kan man ju i och för sig när som helst på året men just årsskiftet är ju som bäddat för New Beginnings :-)

Jag kör igång med nya livsval, (framförallt försöka göra medvetna val), nytt kostval och allt vad det där nya hör till. Så som jag har levt innan fungerar inte längre och jag har insett det nu. T.o.m. mitt jobb som undersköterska ifrågasätts kraftigt just nu också. Jag arbetar visserligen natt och har ett otroligt bra schema med mkt ledighet och jag verkligen älskar mitt jobb som USK:a men... ja, det är ju väldigt dåliga löner på just vårdyrken och det gör mig så ARG! Vi är värda mer på alla sätt. Vårdyrken är väldigt slitsamma yrken, även på nätterna, och att varje månad få sin lönespec och sucka... ja det är inte roligt! Men, så länge vi har den regering vi har så...

Nä, nu ska jag inte gnälla mer om det.

Nu tänkte jag gå ut i köket och göra i ordning något att äta. Jag kan dock inte komma på vad. Det är nämligen också en del av det som jag tänker göra till min nya livsstil. Äta så sockerfritt jag bara kan. Jag tänker alltså följa ramarna av LCHF. Jag VET att den typen av kosten är bra för mig men det har ju varit så svårt innan. Jag har väl helt enkelt inte velat det tillräckligt mkt. Sen är jag liiiiite anti mot att sätta namn på ett kostval. Det blir så sektlikt hos vissa. Jag kommer säga att jag äter ordentlig mat. Naturlig mat. För det är det det är. Naturlig utan en massa hemska tillsatser.


2016-07-16

Martins födelsedag

Imorgon fyller Martin 36 år. Vi firar honom idag.

Idag ägnade jag förmiddagen åt att temperera choklad, baka hasselnötsbotten och göra vaniljsås. Martin önskade sig sin favorit; Schwarzwaldtårtan. Extra kul att ingen märkte att den var "sockerfri" oxå :-D Använde Sukrin istället för vanligt socker i allt som krävde just socker... gick hur bra som helst. Sukrin tenderar ju annars, särskilt i varma bakverk, att ge en sån där isande känsla i munnen. Jag fixar inte det så i tårta, som ju är en kall bakelse, funkar det perfekt!! :-)


Gjorde små tungor att sätta runtom tårtan... 

Färdgt resultat. Blev mkt nöjd faktiskt.... 

Vi blev inte så många... 7 stycken... Martins pappa var sjuk, äldsta systern var i Göteborg med brorsan och hennes man låg oxå hemma och var sjuk... Emil var nyopererad och mådde illa av morfintabletter så han blev också hemma. Och Josefine var upptagen på annat håll. Men det blev bra ändå!! :-) 


Pappa försöker lära sig Instagram *skrattar högt*.


Konstigt nog så tog jag knappt några foton alls under kvällen. Jag som alltid brukar ha kameran i högsta hugg. Några blev det ju men långt ifrån vad jag brukar ha :-)

Ha det så bra allihopa! <3 p="">

2016-03-15

C9 - Change9 (min egen C9.)

Slösurfade på Instagram och kom över ett konto som hade hashtaggen #c9 och #change9 och #F1 och #F2 osv... tänkte vad sjutton är det? Visade sig vara ett cleansingprogram från Forever Living där man grundar sin kost på Aloe Vera kanske man kan säga? Personligen älskar jag Aloe Vera och kan inte just nu tänka mig en vardag utan den... dock så tycker jag att det är liiiiiite väl pricy att betala nästan 1500 kr för en 9-dagarskur.

Därför...

Tänkte jag att jag kanske skulle kunna göra en egen C9 :D haha.

Kan väl inte va så svårt... ;-)

Igår gjorde jag iaf en massa olika soppor för jag tänkte jag skulle köra en veckas detox nu. Jag MÅSTE verkligen göra det för att få ut all skit ur kroppen! (Kanske inte så smart att börja dagen med en kopp gott kaffe med grädde o honung då...) Detoxen ska grunda sig på Aloe Vera för det dricker jag 1 dl varje morgon iaf  för att det gör så gott för magen o kroppen i övrigt.  Men jag tänker rent överlag nu. Sen ska jag försöka få in 40 minuters motion var dag oxå. På nåt sätt! Jag tänker minsjäl inte vara ensam kvar i familjen som tjock. Okej jag är inte tjock men jag är väldigt kraftig haha. 

Så jag tänker en veckas detox nu och sen äta så rent som möjligt. Tills jag når min målvikt på 70 kg. Insåg just att det är... 24 kg :-O Då kan jag lika gärna gå ner 25 så är jag nere på 69 kg då. 

Å andra sidan så slutar jag nog när jag känner mig nöjd. 

Får se hur detta går. 

2016-03-11

Dagens Frukost...

...Fick bli fryst banan mixat med en avokado, liten burk kvarg (vanilj/rabarber), mandelmjölk, sen toppad med en ekologisk banan o jirdgubbar.

Till detta en shot ekologisk Aloe Vera!  😊

Ha en härlig fredag!!

2015-07-06

Första kvällsrundan avklarad 

  
Vart ute och sprungit med vår ena jacke. Fy faaaaaaaan va dålig kondis jag har!!! Det är skamligt alltså...
Nu film och kaffe... 50 to 1 :-)

2015-01-16

Glutenfria pannkakor, LCHF???

Gjorde glutenfria pannkakor igår på Lailas lila brödmix. Åh så bra tänkte jag. Jättegoda och spröda blev de oxå! (Förmodligen av allt smör jag hade i...) Glutenfritt vill/ska man ju äta även som nybliven sockeravvänjare. Men döm om min förvåning när jag, dumt nog efter jag tryckt i mig två pankisar, bestämmer mig för att kolla näringsvärdet på detta...

86 gram kolhydrater/100 gram! WTF?!?!

------------------------ lång konstpaus med öppen mun ------------------------

Är. Detta. Sant? tänker jag... då är det ju för 17 inte lågkolhydrat!!!!!

Såååå besviken jag blev! Men jag borde väl ha förstått :/

Men det pratas ju så mkt om både glutenfritt och LCHF i lika sammanhang så därför tänkte jag inte ens på att kolla... Sen vet jag ju inte (ännu) om jag är så där himla känslig så jag absolut måste utesluta så himla mkt kolhydrater.. En sak jag dock har märkt längs vägen, även innan jag började sluta med socker, är att just äpple triggar nog igång mig o mitt sockersug. Äpple som är så gott. Då snackar vi färskt äpple alltså... så det käkar jag inte. Iaf inte så mkt!

I alla fall för att avsluta... jag vägde mig idag... WOHOOO!!!

Jag har inte vägt just denna siffran på jättelänge!! Säkert på över ett år! Om inte två!
Allvar. Oj, tänker väl ni få som läser (om ens nån?) då måste det var stora framsteg?

Nja framsteg o framsteg... det kommer det inte kännas som förrän jag är UNDER 80 kan jag säga. Jag har vägt 88-89 nånting nu under så lång tid att jag redan vetat vad vågen ska visa innan jag ställt mig på den. Men idag... IDAG stod den på 86,3 eller om det nu var 86,9 jag minns faktiskt inte. Neb det var hursom ÅTTIOSEX :-D Och jag fotade det inte heller för mobilen låg nere i vardagsrummet. Bara till att hoppas att vågen står på samma imorgon så jag kan visa :D

Jag började ju så smått med LCHF för två veckor sen ungefär... ja, efter nyårshelgen... då började jag dra ner en del på kolhydraterna men det blev inte fullt ut förrän nu i måndags den 12/1. Och det har redan resulterat i 3,4 kg ungefär.

Har febrilt suttit och letat efter en bild jag tog härförleden som visade just 89 kg nånting men vette tusan i vilken mapp jag har lagt den. Får se om jag hittar den så postar jag den lite senare :-)


2014-10-02

Skottsäkert kaffe


Det var minsann inte så äckligt som jag trodde att det skulle vara. Men frågan är bara om jag kommer bo på toaletten sen när den är uppdrucken? Vette tusan om jag kommer dricka upp hela då den verkar vääääldigt mättande. Men det är ju visserligen det som är meningen.

Jag tog dock inte 50 gram smör utan jag halverade allt... 25 gram smör och 2 tsk kokosfett bara... men nästa gång kanske? ;-)

2014-09-28

Nattjobb

Jag liiiiider av sötsug!! Blir galen!

Tomater... -_- Jo jag tackar.... 



2014-09-25

Nystart :-)



Har beslutat mig för att blogga på annan adress nu än min vanliga, där jag f.ö. Inte bloggat på över ett halvår ändå. 

Denna bloggen kommer handla om sunt leverne kort och gott. Ja, och mig då förstås. Jag har beslutat mig för att prova nåt annorlunda i livet för att se vilka annorlunda resultat jag får. Nämligen Paleokost varvat med min version av LCHF. Jag kommer inte köra nån strikt variant för det är inte jag. Jag anser att sånt bara skapar stress och en massa förvirring. Man gör det som känns bäst för en själv. Har man bara grunderna klart för sig i respektive kostval så kan man "freestyla" hur man vill och ändå uppnå gott resultat med sitt sätt att äta. Tror jag i alla fall. 

För egen del så märker jag att jag blir rent slö och håglös efter en kolhydratstinn måltid. Och ofta har jag märkt på sistone att jag efter att ha ätit mina älskade mackor med smör och marmelad (ja, jag vet, det är så stört så det finns inte) får en stressande känsla i både mage och bröst. En oro i kroppen, en känsla av att jag är jäktad fastän jag verkligen inte är det. Precis som att man har jättekass kondis, vilket jag ju iofs har just nu 😜 men den är inte så dålig att jag blir trött av att bara resa mig från bordet eller typ dammsuga eller så... 
Men jag märker även att mina leder har börjat ta stryk. Jag känner av ledsmärtor och andra småkrämpor på ett helt annat sätt nu än jag gjorde förr. Jag har börjat tänka mkt på inflammationer i lederna osv den senaste tiden. Vilken stryk kroppen kan ta av att helt enkelt äta fel mat. Det... och inaktivitet och stillasittande i kombination 😞 Not so good!! 
Jag kämpar mot kolhydratsug och sött precis hela tiden och jag har äntligen fattat att jag drivs så starkt av mitt sug. Efter middagen idag (där jag tyvärr åt lite ris) så en stund efter så säger jag till min sambo: -"Åh vad jag är sugen på nåt sött. Om man inte skulle ta och baka några nyttiga kärleksmums?". Nyttiga kärleksmums? Jorå tjena... Ehh... Hallå? Carro! Du har precis ätit MIDDAG!! Jag var mätt men ändå hade jag suget efter nåt sött. Just detta suget. Men samtidigt så vill jag heller inte sluta med sötsaker men känner starkt att ska jag äta det öht så får det bli vid valda tillfällen eller om jag bakar hemma så använder jag substitut som Sukrin, kokossocker, stevia, sötrix m.m. osv. Har inte använt vanligt socker i kaffe på flera år utan där blir det honung istället t.ex. Så honung är ju också ett bra val i paleokosten. Men sen är det ju inte bara sötningsmedel som man måste tänka på utan även gluten och i vissa fall mejerier också som man kan behöva finna substitut för. Jag kommer som sagt inte vara strikt utan tror mer på en 85-15% eller 80-20% fördelning. Det är ju inte undantagen som gör hälsan utan hur man lever i stort den större delen av tiden. 

Kommer posta lite mer viktrelaterande info längre fram. 

2011-01-17

More followers!!! :D

Wow I'm so excited! I have 2 (or is it 3?) followers!!! Wohoooo ;-)
Thanks so much for wanting to read my nonsense :-)

I haven't checked in in 6 days so it was a nice surprise to see i have new followers! :-)

So a shout out to:

Alice - Thank you!! I read your blog aswell :D Love it!
Jeni - I don't know your website (maybe you don't blog? :-)) so I can't read yours but you are most welcome to read mine :-)
And also my dearest siz is now following aswell (just cus I made her haha)

Anyways - thanks a lot!!! :D

/♥♡Caroline♡♥

2011-01-11

Day 4 & 5

These days goes right into my Hall of Shame-archive!! Feeling sick (I have had some sort of migraine-like attacks :-( and now I'm totally PMS:ing. Yaay! Wich means - no workout.) I will write more tomorrow (if I dare) Til then... have a good one!

G'night!

/♥♡Caroline♡♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...