Visar inlägg med etikett Low Carb. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Low Carb. Visa alla inlägg

2017-01-03

Nytt år, nya planer



Ja då var det 2017 nu då. God fortsättning till alla er där ute!

Känner att jag både vill och behöver skriva lite dagbok igen.
Jag gillar det här när man liksom kan börja om lite på nytt igen... det kan man ju i och för sig när som helst på året men just årsskiftet är ju som bäddat för New Beginnings :-)

Jag kör igång med nya livsval, (framförallt försöka göra medvetna val), nytt kostval och allt vad det där nya hör till. Så som jag har levt innan fungerar inte längre och jag har insett det nu. T.o.m. mitt jobb som undersköterska ifrågasätts kraftigt just nu också. Jag arbetar visserligen natt och har ett otroligt bra schema med mkt ledighet och jag verkligen älskar mitt jobb som USK:a men... ja, det är ju väldigt dåliga löner på just vårdyrken och det gör mig så ARG! Vi är värda mer på alla sätt. Vårdyrken är väldigt slitsamma yrken, även på nätterna, och att varje månad få sin lönespec och sucka... ja det är inte roligt! Men, så länge vi har den regering vi har så...

Nä, nu ska jag inte gnälla mer om det.

Nu tänkte jag gå ut i köket och göra i ordning något att äta. Jag kan dock inte komma på vad. Det är nämligen också en del av det som jag tänker göra till min nya livsstil. Äta så sockerfritt jag bara kan. Jag tänker alltså följa ramarna av LCHF. Jag VET att den typen av kosten är bra för mig men det har ju varit så svårt innan. Jag har väl helt enkelt inte velat det tillräckligt mkt. Sen är jag liiiiite anti mot att sätta namn på ett kostval. Det blir så sektlikt hos vissa. Jag kommer säga att jag äter ordentlig mat. Naturlig mat. För det är det det är. Naturlig utan en massa hemska tillsatser.


2016-07-16

Martins födelsedag

Imorgon fyller Martin 36 år. Vi firar honom idag.

Idag ägnade jag förmiddagen åt att temperera choklad, baka hasselnötsbotten och göra vaniljsås. Martin önskade sig sin favorit; Schwarzwaldtårtan. Extra kul att ingen märkte att den var "sockerfri" oxå :-D Använde Sukrin istället för vanligt socker i allt som krävde just socker... gick hur bra som helst. Sukrin tenderar ju annars, särskilt i varma bakverk, att ge en sån där isande känsla i munnen. Jag fixar inte det så i tårta, som ju är en kall bakelse, funkar det perfekt!! :-)


Gjorde små tungor att sätta runtom tårtan... 

Färdgt resultat. Blev mkt nöjd faktiskt.... 

Vi blev inte så många... 7 stycken... Martins pappa var sjuk, äldsta systern var i Göteborg med brorsan och hennes man låg oxå hemma och var sjuk... Emil var nyopererad och mådde illa av morfintabletter så han blev också hemma. Och Josefine var upptagen på annat håll. Men det blev bra ändå!! :-) 


Pappa försöker lära sig Instagram *skrattar högt*.


Konstigt nog så tog jag knappt några foton alls under kvällen. Jag som alltid brukar ha kameran i högsta hugg. Några blev det ju men långt ifrån vad jag brukar ha :-)

Ha det så bra allihopa! <3 p="">

2015-07-28

LCHF-chokladbollar recept


Receptet på de goa chokladbollarna är mycket enkel :)


150 g smör
0,5 -1 dl sötning som passar dig o din smak, jag hade Sötrix hemma)
3 msk kakao
2 tsk vaniljpulver
3 dl Fibrex (som jag lagt i blöt innan för att mjuka upp de)
Så mkt kallt starkt kaffe du vill ha.
Jag brukar alltid ta lite extra av allt just för att jag är en-extra-allt-tjej haha. Närå, men just vaniljen, kaffet o det söta tar jag alltid lite extra av så vet jag att det passar just mig men du får anpassa din egen smak :-) Men beroende på hur mkt kaffe du har i så får du anpassa mängden Fibrex... se till att degen är rullbar bara så blir det bra! 
Garnering:
Kokos eller nötter. Ekologiska
Så här gör du:
Lägg Fibrexen i lite blött under tiden du gör det andra. 
Rör samman smöret och sockret till en porös konsistens. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg. Strö ut kokos eller nötter på en tallrik. Forma degen till bollar och rulla dem i kokosen eller nötterna. 
Placera chokladbollarna i kylskåp eller i en sval och låt stelna.
MUMS!!

LCHF-cokladbollar



För en tid sedan så gjorde jag dessa goa chokladbollar. Jag vet inte men jag tror de är LCHF-anpassadde. Receptet kommer i nästa inlägg.

När jag gör bakverk eller som i detta fallet nåt "enkelt" så vill jag, eller kravet från min sida, är att det ska smaka så näääära det bara går till det ursprungliga. Varför är det så när man ändå inte ska äta socker och sött? Jo, för att det är det man är van vid och ska jag äta nåt sött överhuvudtaget så ska det fantamig smaka GOTT!! Och kännas som att det är värt att stoppa i sig. 

Även om en kaka är nyttig - smakar den inte gott eller iaf påminner om det traditionella - ja då kan det kvitta att äta sött anser jag. Då kan man lika gärna tugga ett tuggummi (sockerfritt såklart) för att bli av med det värsta suget. 

Iaf...  Inom LCHF har jag läst att man iband använder Fibrex. Jag har den grova sorten hemma men den finns ju även som strömald. Vilket jag nog kommer prova nästa gång. Produkt: Fibrex

Men denna gången när jag gjorde dessa chokaldbollar så ville jag gärna ha samma känsla och textur som havregrynen ger så då blev det grovmalen. Självklart kan man ju ha i havregryn (glutenfria) istället för Fibrex (men ha i Sötrix, Sukrin, honung istället och INTE vitt socker) men då ska du nog ha nått din målvikt, vara nära den eller ha sån pass kontroll över ditt sötsug att du inte trillar dit. Det gäller ju sötman överlag.

Lite info hämtat från Finaxglutenfritt.se"
Fibrex är ett glutenfritt, torkat fiber som kommer från sockerbetor. Det har ingen smak och används särskilt till glutenfri bakning eftersom det gör brödet saftigare och ger längre hållbarhet. Fibrex är också en perfekt ingrediens vid matlagning för att få extra fiberinnehåll i exempelvis färsrätter, soppor och panering. Användning: Tillsätt ca 3 msk Finax Fibrex och 1 dl extra vatten per 450 g mjöl."

Hämtat från Dansukker.se
Fibrex är en kostfiber, gjord av betfiber. Fibrex är naturligt fri från gluten och är därför en självklar fiberkälla för glutenintoleranta! Dess höga, vattenhållande förmåga gör Fibrex till en utmärkt råvara i baknings- och matlagningssammanhang. Bröd får förlängd hållbarhet. Färsrätter blir saftigare och godare. Blanda Fibrex i din müsli och få ett högre kostfiberinnehåll..


2015-01-16

Glutenfria pannkakor, LCHF???

Gjorde glutenfria pannkakor igår på Lailas lila brödmix. Åh så bra tänkte jag. Jättegoda och spröda blev de oxå! (Förmodligen av allt smör jag hade i...) Glutenfritt vill/ska man ju äta även som nybliven sockeravvänjare. Men döm om min förvåning när jag, dumt nog efter jag tryckt i mig två pankisar, bestämmer mig för att kolla näringsvärdet på detta...

86 gram kolhydrater/100 gram! WTF?!?!

------------------------ lång konstpaus med öppen mun ------------------------

Är. Detta. Sant? tänker jag... då är det ju för 17 inte lågkolhydrat!!!!!

Såååå besviken jag blev! Men jag borde väl ha förstått :/

Men det pratas ju så mkt om både glutenfritt och LCHF i lika sammanhang så därför tänkte jag inte ens på att kolla... Sen vet jag ju inte (ännu) om jag är så där himla känslig så jag absolut måste utesluta så himla mkt kolhydrater.. En sak jag dock har märkt längs vägen, även innan jag började sluta med socker, är att just äpple triggar nog igång mig o mitt sockersug. Äpple som är så gott. Då snackar vi färskt äpple alltså... så det käkar jag inte. Iaf inte så mkt!

I alla fall för att avsluta... jag vägde mig idag... WOHOOO!!!

Jag har inte vägt just denna siffran på jättelänge!! Säkert på över ett år! Om inte två!
Allvar. Oj, tänker väl ni få som läser (om ens nån?) då måste det var stora framsteg?

Nja framsteg o framsteg... det kommer det inte kännas som förrän jag är UNDER 80 kan jag säga. Jag har vägt 88-89 nånting nu under så lång tid att jag redan vetat vad vågen ska visa innan jag ställt mig på den. Men idag... IDAG stod den på 86,3 eller om det nu var 86,9 jag minns faktiskt inte. Neb det var hursom ÅTTIOSEX :-D Och jag fotade det inte heller för mobilen låg nere i vardagsrummet. Bara till att hoppas att vågen står på samma imorgon så jag kan visa :D

Jag började ju så smått med LCHF för två veckor sen ungefär... ja, efter nyårshelgen... då började jag dra ner en del på kolhydraterna men det blev inte fullt ut förrän nu i måndags den 12/1. Och det har redan resulterat i 3,4 kg ungefär.

Har febrilt suttit och letat efter en bild jag tog härförleden som visade just 89 kg nånting men vette tusan i vilken mapp jag har lagt den. Får se om jag hittar den så postar jag den lite senare :-)


2015-01-06

2014-11-23

Mazarinkladdkaka

Åh herregud vad god! Det var den faktiskt! Den finns i ett av E-magasinen hos Baka Sockerfritt! Jag fixade hem alla hennes e-magasin. Nr 3 tror jag denna var i. Eftersmaken var väldigt god. Bittermandelsmak och det gillar ju jag så...

Jag har ju länge försökt bli sockerfri och allt detta och helt lätt är det ju inte kan jag säga... jag ÄLSKAR sötsaker!! Om jag kunde så hade jag nog banne mig levt på det. Ja, och lax förståss.


Nu ser ju inte min mkt ut för världen men det är smält choklad jag har ovanpå.. kan även vara en klick vispad god grädde och lite florsocker. Men men... den ska bara ner i min belly nu ändå så haha.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...