Visar inlägg med etikett LCHF. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett LCHF. Visa alla inlägg

2017-01-03

Nytt år, nya planer



Ja då var det 2017 nu då. God fortsättning till alla er där ute!

Känner att jag både vill och behöver skriva lite dagbok igen.
Jag gillar det här när man liksom kan börja om lite på nytt igen... det kan man ju i och för sig när som helst på året men just årsskiftet är ju som bäddat för New Beginnings :-)

Jag kör igång med nya livsval, (framförallt försöka göra medvetna val), nytt kostval och allt vad det där nya hör till. Så som jag har levt innan fungerar inte längre och jag har insett det nu. T.o.m. mitt jobb som undersköterska ifrågasätts kraftigt just nu också. Jag arbetar visserligen natt och har ett otroligt bra schema med mkt ledighet och jag verkligen älskar mitt jobb som USK:a men... ja, det är ju väldigt dåliga löner på just vårdyrken och det gör mig så ARG! Vi är värda mer på alla sätt. Vårdyrken är väldigt slitsamma yrken, även på nätterna, och att varje månad få sin lönespec och sucka... ja det är inte roligt! Men, så länge vi har den regering vi har så...

Nä, nu ska jag inte gnälla mer om det.

Nu tänkte jag gå ut i köket och göra i ordning något att äta. Jag kan dock inte komma på vad. Det är nämligen också en del av det som jag tänker göra till min nya livsstil. Äta så sockerfritt jag bara kan. Jag tänker alltså följa ramarna av LCHF. Jag VET att den typen av kosten är bra för mig men det har ju varit så svårt innan. Jag har väl helt enkelt inte velat det tillräckligt mkt. Sen är jag liiiiite anti mot att sätta namn på ett kostval. Det blir så sektlikt hos vissa. Jag kommer säga att jag äter ordentlig mat. Naturlig mat. För det är det det är. Naturlig utan en massa hemska tillsatser.


2016-07-16

Martins födelsedag

Imorgon fyller Martin 36 år. Vi firar honom idag.

Idag ägnade jag förmiddagen åt att temperera choklad, baka hasselnötsbotten och göra vaniljsås. Martin önskade sig sin favorit; Schwarzwaldtårtan. Extra kul att ingen märkte att den var "sockerfri" oxå :-D Använde Sukrin istället för vanligt socker i allt som krävde just socker... gick hur bra som helst. Sukrin tenderar ju annars, särskilt i varma bakverk, att ge en sån där isande känsla i munnen. Jag fixar inte det så i tårta, som ju är en kall bakelse, funkar det perfekt!! :-)


Gjorde små tungor att sätta runtom tårtan... 

Färdgt resultat. Blev mkt nöjd faktiskt.... 

Vi blev inte så många... 7 stycken... Martins pappa var sjuk, äldsta systern var i Göteborg med brorsan och hennes man låg oxå hemma och var sjuk... Emil var nyopererad och mådde illa av morfintabletter så han blev också hemma. Och Josefine var upptagen på annat håll. Men det blev bra ändå!! :-) 


Pappa försöker lära sig Instagram *skrattar högt*.


Konstigt nog så tog jag knappt några foton alls under kvällen. Jag som alltid brukar ha kameran i högsta hugg. Några blev det ju men långt ifrån vad jag brukar ha :-)

Ha det så bra allihopa! <3 p="">

2015-07-28

LCHF-chokladbollar recept


Receptet på de goa chokladbollarna är mycket enkel :)


150 g smör
0,5 -1 dl sötning som passar dig o din smak, jag hade Sötrix hemma)
3 msk kakao
2 tsk vaniljpulver
3 dl Fibrex (som jag lagt i blöt innan för att mjuka upp de)
Så mkt kallt starkt kaffe du vill ha.
Jag brukar alltid ta lite extra av allt just för att jag är en-extra-allt-tjej haha. Närå, men just vaniljen, kaffet o det söta tar jag alltid lite extra av så vet jag att det passar just mig men du får anpassa din egen smak :-) Men beroende på hur mkt kaffe du har i så får du anpassa mängden Fibrex... se till att degen är rullbar bara så blir det bra! 
Garnering:
Kokos eller nötter. Ekologiska
Så här gör du:
Lägg Fibrexen i lite blött under tiden du gör det andra. 
Rör samman smöret och sockret till en porös konsistens. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg. Strö ut kokos eller nötter på en tallrik. Forma degen till bollar och rulla dem i kokosen eller nötterna. 
Placera chokladbollarna i kylskåp eller i en sval och låt stelna.
MUMS!!

LCHF-cokladbollar



För en tid sedan så gjorde jag dessa goa chokladbollar. Jag vet inte men jag tror de är LCHF-anpassadde. Receptet kommer i nästa inlägg.

När jag gör bakverk eller som i detta fallet nåt "enkelt" så vill jag, eller kravet från min sida, är att det ska smaka så näääära det bara går till det ursprungliga. Varför är det så när man ändå inte ska äta socker och sött? Jo, för att det är det man är van vid och ska jag äta nåt sött överhuvudtaget så ska det fantamig smaka GOTT!! Och kännas som att det är värt att stoppa i sig. 

Även om en kaka är nyttig - smakar den inte gott eller iaf påminner om det traditionella - ja då kan det kvitta att äta sött anser jag. Då kan man lika gärna tugga ett tuggummi (sockerfritt såklart) för att bli av med det värsta suget. 

Iaf...  Inom LCHF har jag läst att man iband använder Fibrex. Jag har den grova sorten hemma men den finns ju även som strömald. Vilket jag nog kommer prova nästa gång. Produkt: Fibrex

Men denna gången när jag gjorde dessa chokaldbollar så ville jag gärna ha samma känsla och textur som havregrynen ger så då blev det grovmalen. Självklart kan man ju ha i havregryn (glutenfria) istället för Fibrex (men ha i Sötrix, Sukrin, honung istället och INTE vitt socker) men då ska du nog ha nått din målvikt, vara nära den eller ha sån pass kontroll över ditt sötsug att du inte trillar dit. Det gäller ju sötman överlag.

Lite info hämtat från Finaxglutenfritt.se"
Fibrex är ett glutenfritt, torkat fiber som kommer från sockerbetor. Det har ingen smak och används särskilt till glutenfri bakning eftersom det gör brödet saftigare och ger längre hållbarhet. Fibrex är också en perfekt ingrediens vid matlagning för att få extra fiberinnehåll i exempelvis färsrätter, soppor och panering. Användning: Tillsätt ca 3 msk Finax Fibrex och 1 dl extra vatten per 450 g mjöl."

Hämtat från Dansukker.se
Fibrex är en kostfiber, gjord av betfiber. Fibrex är naturligt fri från gluten och är därför en självklar fiberkälla för glutenintoleranta! Dess höga, vattenhållande förmåga gör Fibrex till en utmärkt råvara i baknings- och matlagningssammanhang. Bröd får förlängd hållbarhet. Färsrätter blir saftigare och godare. Blanda Fibrex i din müsli och få ett högre kostfiberinnehåll..


2015-07-26

Low carb-burgare

Det var på denna tiden då man åt kött... jisses....

Low carb burgare iaf... nåt bra iaf :-)

I oktober detta året är det 5 år som vegetarian! Best desicion EVER!!!

2015-07-25

Dagens Frukost


Pones (LCHF-Scones med Pofiber) SÅ galet goda som rostade! På det hade jag stekt ägg, salladsblad, gurka och paprika! Och en god kopp kaffe till! 

2015-07-20

Dagens Frunch/Brunch

Blev en jättegod omelett gjord på två ägg, tomat, färsk timjan, örtsalt och vitlöksost. Så gott!!


Till och med hundarna gillade den och då är det ett gott betyg för kräsnare hundar får man leta efter
:-P


Snart uppäten. Mums!

Nu blir det ut och hjälpa till att fälla idegranar på baksidan som inte fyller någon som helst funktion. De funkar (har väl funkat) mer som en avgränsare mot åkern men de är inte nödvändiga där de står ändå eftersom det ändå inte är fönster just där så de skulle kunna funka som insynsskydd. 

Man får börja se trädgrådsarbete o dyl. som motion så kanske det blir roligare/lättare haha. Odling av ätbara grejer och blommor är ju skitkul men röjning och krattning och sånt.... nja... det är ett nödvändigt ont. 




Glömde...

Jag skulle ju visa er igår de där jeansen jag inte fick upp över  höfterna. Det kommer idag för idag mår jag bättre.

Blev så konstigt illamående i magen igår. Eller inte illamående på det sättet men kände mig väldigt spänd och hård (Wish it was magmuskler *skratt*). Precis sån där magknip när man måste besöka ladiesroom men hände iiiiingenting. Ställde mig frågan om det kan ha varit chiafröna jag åt lite av på morgonen? Kanske?

Kanske inte är så smart att blanda de med lite grädde, ananas, hallon och apelsinsaft. Allt ekologiskt och från egna odlingar förståss. Ja utom ananasen oxh apelsinen förståss. Men de var ändå ekologiska.

Ser inte så aptitligt ut kanske men det var rätt OK. Inte lika god som den förra jag gjorde med apelsin och egna jordgubbar dock som nedan =)


Ser inte så aptitlig ut denna heller men denna var dock MYCKET godare än den jag gjorde i förrgår men antar de fyller samma funktion. 

Hörs sen :)

2015-07-19

Ladugårdväggen provar gamla jeans :-)

Haha herregud jag var nyss med om nåt traumatiskt!

Nädå så traumatiskt var det inte. Men något positivt är ju att jag istället för att bli ledsen och nere så tänkte jag att: (jag har en tendens att tänka på blandad svengelska ibland haha) "näää this is fucking IT!!!" Nu är det bloody enough!!!"

Jag ska säga det rakt ut!

Jag väger idag (vägde mig för 10 min sen) 90,8 kg!!

NITTIO-KOMMA-ÅTTA KILO!!!

Igår vägde jag 91,3 så det går väl neråt hahaha.

I alla fall... fick för mig att prova ett par jeans som jag inte haft på superlänge... (strlk 44) Jag visste redan på förhand att de inte skulle passa och att jag inte skulle kunna knäppa de... so far so right... MEN... fick inte ens upp de över höfterna och sen tog det tvärstopp. Jag bara gapade och tänkte WTF??

Nä nuuu jävlar får det vara nog! Nu räcker det!

Ska visa bilder sen! Ni kommer nog få er ett gott skratt för det fick jag... även om det egentligen inte är så kul! Har flera garderober med fina kläder som jag använt väldigt lite resp. aldrig använt alls. Så ska det inte vara... som sagt. Visar bilder sen :-)

2015-07-09

Grillat idag igen

Kan ju inte få nog av grillat. Det är ju SÅ GOTT! Särskilt min lax. Åhhh så gott så jag dör! :-)


Mysigt med lite tända ljus i detta tråkiga regniga väder :/



Önskar en en underbar kväll! 

Gårdagens middag


Martin var i Köpenhamn igår och skrev något slags prov jag inte har en aning om vad det är. Det har nåt med arkitektur för hans jobb att göra. Han klarade det (som jag trodde) och var så glad och ville grilla sig en fet biff på kvällen och dricka öl :-) Jag hade varit iväg hos syrran i Staffanstorp under tiden han var där så jag passade på att  handla lite inför kvällen. Egentligen behövde jag inte handla nåt (som vanligt) men det blir ju så när man går in i en affär :-)

Hursom... väl hemma så började det öööösregna! Det verkligen vräkte ner! Jaja, vad gör man då? Jo man flyttar grillen till carporten istället haha. så... Vi fick vårt grillat :-)

Lite bilder?




Det var ju inte läge att sitta i uterummet och äta, det var... brrr... kallt! Så det blev till att sitta inne och äta men det gick precis lika bra. Jag blev nog lite på kanelen tror jag (drack alldeles för mkt av det goda vinet Zafrica. Ett rött vin. Jag brukar sällan tycka om röda viner (är mer en vitt-vin-tjej) men detta är så himla gott för att vara rödtjut så det blev för mkt av den varan igår. 00:30 stämplade jag ut för då vart jag så illamående (inte bara vinets fel ;-)) så då gick jag och la mig och jämrade mig. I morse vart jag dock OK igen.

Zico gillar att tugga på papp hahaha.


Önskar er alla en fortsatt fin kväll!

2015-07-06

Första kvällsrundan avklarad 

  
Vart ute och sprungit med vår ena jacke. Fy faaaaaaaan va dålig kondis jag har!!! Det är skamligt alltså...
Nu film och kaffe... 50 to 1 :-)

2015-01-16

Glutenfria pannkakor, LCHF???

Gjorde glutenfria pannkakor igår på Lailas lila brödmix. Åh så bra tänkte jag. Jättegoda och spröda blev de oxå! (Förmodligen av allt smör jag hade i...) Glutenfritt vill/ska man ju äta även som nybliven sockeravvänjare. Men döm om min förvåning när jag, dumt nog efter jag tryckt i mig två pankisar, bestämmer mig för att kolla näringsvärdet på detta...

86 gram kolhydrater/100 gram! WTF?!?!

------------------------ lång konstpaus med öppen mun ------------------------

Är. Detta. Sant? tänker jag... då är det ju för 17 inte lågkolhydrat!!!!!

Såååå besviken jag blev! Men jag borde väl ha förstått :/

Men det pratas ju så mkt om både glutenfritt och LCHF i lika sammanhang så därför tänkte jag inte ens på att kolla... Sen vet jag ju inte (ännu) om jag är så där himla känslig så jag absolut måste utesluta så himla mkt kolhydrater.. En sak jag dock har märkt längs vägen, även innan jag började sluta med socker, är att just äpple triggar nog igång mig o mitt sockersug. Äpple som är så gott. Då snackar vi färskt äpple alltså... så det käkar jag inte. Iaf inte så mkt!

I alla fall för att avsluta... jag vägde mig idag... WOHOOO!!!

Jag har inte vägt just denna siffran på jättelänge!! Säkert på över ett år! Om inte två!
Allvar. Oj, tänker väl ni få som läser (om ens nån?) då måste det var stora framsteg?

Nja framsteg o framsteg... det kommer det inte kännas som förrän jag är UNDER 80 kan jag säga. Jag har vägt 88-89 nånting nu under så lång tid att jag redan vetat vad vågen ska visa innan jag ställt mig på den. Men idag... IDAG stod den på 86,3 eller om det nu var 86,9 jag minns faktiskt inte. Neb det var hursom ÅTTIOSEX :-D Och jag fotade det inte heller för mobilen låg nere i vardagsrummet. Bara till att hoppas att vågen står på samma imorgon så jag kan visa :D

Jag började ju så smått med LCHF för två veckor sen ungefär... ja, efter nyårshelgen... då började jag dra ner en del på kolhydraterna men det blev inte fullt ut förrän nu i måndags den 12/1. Och det har redan resulterat i 3,4 kg ungefär.

Har febrilt suttit och letat efter en bild jag tog härförleden som visade just 89 kg nånting men vette tusan i vilken mapp jag har lagt den. Får se om jag hittar den så postar jag den lite senare :-)


2015-01-14

Min hemmagjorda KAKAO to die for :-)

Jag måste bara få slå ett slag för min hemmagjorda varma kakao.

Ser ju verkligen inte aptitlig ut haha... men den är SÅ GOD!!! 

Chokladdrycker i all ära men alltså... är det fortfarande folk som dricker O'boy?
Jag menar visst är den god men..  den är ju späckad med socker :-/
Sen har vi ju Ögonblink (vilken är min personliga favorit) som är enkel och bra. Bara hälla i pulvret i 2 dl kokande vatten så har man en chokladdryck som är söt och god... söt ja. Socker i den oxå :-/ Kanske kan den funka på utflykter där man inte kan ha med sig kannor och termosar (fast.. på vilken utflykt kan man inte det?? Hmm... det hör ju liksom till haha). Sen om man är uppe i fjällen, i snön, eller mitt i skogen osv... vart ska man kunna få tag på varmt vatten då till sina små ögonblinkspåsar? haha.

Nä, det är bättre att göra egen hemma. Kanske inte nödvändigtvis billigare men nog fasen så mkt godare, nyttigare och samvetsvänlig :-)

Här är min kakao jag brukar göra. OBS! Den är sååå mättande och jag står mig flera timmar på den.

1,5-2 dl fetmjölk
0,5 dl vispgrädde 40%
20 gram smör (ni kan ta hur mkt/lite smör ni vill... det ger en sååå god och rund smak på kakaon)
1-2 rågade tsk ren kakao
1 tsk ekologisk flytande vanilj (eller pulver, spelar ingen roll)
Sötning efter behag.

Jag skriver sötning efter behag för personligen använder jag ekologisk honung som jag älskar. Man kan ta Sukrin, sötrix, kokossocker, björksocker eller annat socker som inte påverkar blodsockret om man vill. Honung påverkar ju lite men jag känner inte av det så mkt så därför faller mitt val på honung. Men ni får göra som ni själva känner för :-)

Ibland öser jag i mer smör bara för det är så jäkla gott men då lyckas jag oftast inte dricka upp allt för man blir mätt på så lite.

LCHF is da shit :-D

2015-01-11

Besviken och arg...

Ja som rubriken lyder så är jag arg och besviken. Fast på mig själv :-) Men what's new på den fronten?


Ända sen i början på Januari så har jag lovat mig själv att jag ska leva hälsosamt/hälsosammare. Jag skippar allt vitt. Mjöl, socker, bröd, pasta och ris. Potatis äter jag fortfarande lite grand av då jag älskar det så mkt och jag vill ju att detta ska vara en hållbar förändring även om jag skulle behöva en stor rivstart.
Jag arbetar som undersköterska på ett demensboende. Och jag arbetar dessutom natt. Och på demensboenden så serveras ju allt möjligt gott till kaffet på dagarna, som sedan ligger i påsar i skåpen på nätterna. Och vad är det då med det? Låt det ligga där då, tänker ni kanske? Men ser ni... det är lättare sagt än gjort. Öppnar skåpet och vad ser jag inte där... goa chokaldmörkakor, pepparkakor, biscotti och gud vet allt. Ja, jag moffade ju "lite" såklart. Och det var inte så lite det. Sen satt jag ju där med tungt samvete och lika tung mage :-( Förbannade mig själv och min dåliga karaktär. Sen fick jag lite ont i magen oxå som om inte det tunga samvetet var nog.






Jag förstår ju nu i efterhand att det har att göra med att jag ätit för lite fett under dagen så jag var ju faktiskt lite småhungrig ändå och hade inte tagit någon mat med mig. Och att arbeta hela natten utan något att äta är inte ens att tänka på. Vanligtvis brukar jag inte äta något efter kl. 24 för magen kommer helt i olag i så fall, Blir jag hungrig tar jag isf och dricker lite te eller yoghurt eller fil med grädde i. Men men... livet är en enda stor lärdom säger dom ju... varför lär man sig då aldrig? ;-)

2015-01-06

2015-01-03

Falsk mannagrynsgröt

Om ni inte redan provat så GÖR DET!!

Så gott!



Så  här gör jag.

25-50 gram smör
0,5 dl grädde
1 ägg (gärna ekologiska om ni har)
2-4 msk mandelmjöl (beroende på mängd smör)
Lite eko vaniljpulver eller flytande extrakt. (Jag använder denna i flytande och denna i pulver.)
Lite sötströ som jag köpt från LCHF-butiken.

Smält smöret och häll i grädde och ägg. Vispa runt och häll sedan i mandelmjölet, vaniljen och sötströt till lagom konsistens eller som ni själva önskar.

Servera med sockerfri äppelmos eller nåt annat ni gillar. Mosade bär kanske samt en skvätt fet mjölk.

2014-11-23

Mazarinkladdkaka

Åh herregud vad god! Det var den faktiskt! Den finns i ett av E-magasinen hos Baka Sockerfritt! Jag fixade hem alla hennes e-magasin. Nr 3 tror jag denna var i. Eftersmaken var väldigt god. Bittermandelsmak och det gillar ju jag så...

Jag har ju länge försökt bli sockerfri och allt detta och helt lätt är det ju inte kan jag säga... jag ÄLSKAR sötsaker!! Om jag kunde så hade jag nog banne mig levt på det. Ja, och lax förståss.


Nu ser ju inte min mkt ut för världen men det är smält choklad jag har ovanpå.. kan även vara en klick vispad god grädde och lite florsocker. Men men... den ska bara ner i min belly nu ändå så haha.

2014-10-20

Godnatt



Jag bestämde mig för att fortsätta blogga på den adress jag alltid bloggat på under alla år. Blir så j-a rörigt med fler än en :-)

Nu säger jag godnatt. Frukosten är förberedd till imorgon. Chiapudding med banan och vanilj. Hoppas det blir gott. 

Natti fnatti på er! 

2014-10-02

Skottsäkert kaffe


Det var minsann inte så äckligt som jag trodde att det skulle vara. Men frågan är bara om jag kommer bo på toaletten sen när den är uppdrucken? Vette tusan om jag kommer dricka upp hela då den verkar vääääldigt mättande. Men det är ju visserligen det som är meningen.

Jag tog dock inte 50 gram smör utan jag halverade allt... 25 gram smör och 2 tsk kokosfett bara... men nästa gång kanske? ;-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...