2009-06-06

Recept på LCHF-pannkaka

Jag lovade er receptet på mina egenkomponerade LCHF-pannkakor.

Here they come!

7 st små pannkakor

2 dl malda mandlar (om du inte har det kan du köra hela i din mixer. Man kanske borde skala dom först dock men det vet jag inte så jag låter det vara osagt.)
3 ägg
En rejäl skvätt vispgrädde (typ 1 dl kanske)
Några matskedar turkisk yoghurt minst 10 % fett (står 1 dl creme fraiche 34 % i originalreceptet men det hade jag ingen)
0,5 tsk bakpulver
Lite ekologiskt vaniljpulver
Lite lite sötningsmedel (jag använder flytande Suketter)

Du bara vispar ihopa allt detta till en goja. Jag gjorde det i denna ordningen det står och sen lät jag det svälla i 10 min ungefär. Sen stekte jag alla i rikligt med riktigt svenskt smör!

GOTT!!

Tänk bara på att i och med att dessa inte har nåt mjöl som binder ihopa det så måste dom gräddas lite längre på varje sida. Men det märker man.

Smaklig frukost! (Men man kan nog ha dessa även till mellanmål om man oxå vill det!)

Näringsdeklaration per pannkaka:

Kcal: 222
Protein: 6,4 g
Kolhydrater: 2,6 g
Fett: 20,7 g

2 kommentarer:

Åsa sa...

222 PER pannkaka?? Det e ju svinmycket???? eEller??

Caroline sa...

Nä det är det inte om man tänker på att det är MKT smör och grädde i =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...