2009-06-11

Weehoo

Har ju glömt att tala om att jag passerade 80-sträcket idag!! Ja inte över utan UNDER! Jag vet att man inte ska väga sig varje dag och det gör jag inte heller men jag gör det iaf mer än en gång i veckan. Och det är enbart för att se om jag verkligen går ner eller om jag går upp. Gör det lite grand just för att jag ska se om jag kan fortsätta äta som jag gör. Går jag upp så är det väl nåt jag ätit dagen innan eller några dagar innan som jag måste rätta till. Går jag ner? Ja då är det bara att fortsätta käka som jag gör!

Maten idag blev färsbiffar! SÅ GOTT! :P Jag hade 500 gram fläskfärs, ett ägg, lite kryddor (vitpeppar, örtsalt och lite flingsalt) sen så stod jag där och visste inte riktigt vad jag skulle ha i istället för ströbröd som jag hade förr. Då fick jag syn på mina salta jordnötter :D Jag malde helt enkelt ner dom i min lilla "nästan-kitchen-aid" så fick det fungera som ströbröd. Och var det lyckat?? Hell yeah!! :P Det gav en sån himla god sälta till färsen. Dom kan man ju oxå panera exempelvis fisk med om man vill det.

Inuti vissa av färsbiffarna hade jag Tacofärskost (Cantadous tror jag det var) och i dom andra hade jag en sån där äcklig mögelost. St. Clemens Grädd Danablu 60+. Luktade f-n! Så i dom jag hade tacoosten i formade jag som vanliga köttbullar och i dom där mögelosten var i formade jag som järpar. Så jag visste vilka jag INTE skulle ta då haha. Sambon gillade ju såklart mögelostvarianten bättre. Blä! Jag BEGRIPER VERKLIGEN INTE hur man kan äta det bara?! Taco-osten var ju iaf dögod!! Det kommer jag göra fler ggr. Sen när jag hade stekt upp biffarna så dom fått bra med färg så lade jag över dom i en ugnssäker form och sen in i ugnen. I stekpannan hällde jag i lite grädde och vispade runt och OJ så god liten sås det blev. Hade tyvärr inte så mkt grädde kvar (måste ju ha till morgondagens morgonkaffe oxå ju ;)) så det blev väl typ 2 dl allt om allt med smöret inräknat som jag stekt biffarna i. Sen hittade jag varken broccolli eller blomkål heller. Allt det var slut så jag fick ta dom sista morötterna vi hade i kylen istället och ångkoka dom. Så nu e jag "å med dom" (av med dom) som man säger här i Skåneland ;)

Kanske ska tillägga oxå att jag malde jordnötter så jag fick ca 100 gram (97 för att vara exakt) malda jordnötter till 500 gram färs. Blev perfekt!


Den gooooda maten ;)


Mhmm... jag är under 80-sträcket... la la la la la laaaaaa :P Uärk vilka hemska fötter man har då hihi!

2 kommentarer:

Åsa sa...

Wow!! Grattis! Va kul! Måste nog börja jag med... :/

Åsa sa...

Maten ser god ut btw... o mögelost i järpar som e såååååå gott!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...