2007-07-21

Gyllengula vaniljsnurror

image892


Ca 16 stycken...

Ingredienser:

50 g jäst
150 g rumsvarmt smör
1 dl mjölk (jag använder havremjölk men det är upp till var och en.)
2 msk strösocker
2 ägg
ca 7 dl vetemjöl (går bra med dinkelmjöl med men då blir degen lite lösare så då får man ta i lite mer eller blanda både vetemjöl och dinkel.)

Kräm:

75 g smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1½ dl vaniljkräm

1 uppvispat ägg (enbart för pensling.)


Gör så här:

1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Låt blandningen bli fingervarm. Häll lite i degbunken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, socker, ägg och det mesta av mjölet. Spara ca 1-2 dl till utbakningen. Arbeta samman till en blank och smidig deg.

2. Rör samman smör, florsocker, vaniljsocker och vaniljkräm till en smidig kräm.

3. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och kavla ut degen till en rektangulär platta. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär rullen i ca 16 bitar (eller så många bitar det blir för det skiftar faktiskt.) Lägg dem i pappersformar på en bakplåt och låt jäsa under bakduk i ca 50 minuter.

4. Pensla bullarna med ägg. Grädda mitt i ugnen tills dom är gyllene ca 8-10 min. Låt bullarna svalna och pudra med florsocker vid servering.


Då jag glömde fota mina egna bullar jag bakade tog jag bilden härifrån.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...